Lévay Szilveszter interjú - első rész

2012.11.20 Kovács Gergely

Lévay Szilveszter interjú - első rész

Lévay Szilveszterrel az Aranypálca – Kálmán Imre Nemzetközi Operett-musical Karmesterverseny próbái közben készítettünk interjút. A beszélgetés tartalmát több részletben osztjuk meg. Elsőként az Elisabeth musicalről szóló

Lévay Szilveszterrel az Aranypálca – Kálmán Imre Nemzetközi Operett-musical Karmesterverseny próbái közben készítettünk interjút. A beszélgetés tartalmát több részletben osztjuk meg. Elsőként az Elisabeth musicalről szóló részt osztjuk meg, hiszen szeptember óta Bécsben újra látható a musical. Sőt 2012. december 7-től megújult szereposztásban a Budapesti Operettszínház színpadán is újra látható a legendás musical. Az új szereposztásban Dolhai Attila is látható lesz a Halál szerepében.

Húsz éves az Elisabeth musical és ennek kapcsán Bécsben ismét színpadra állították. A jubileum kapcsán új dal is került a darabba?
Valóban került egy új dal a darabba, de ez nem egy teljesen új dal, hiszen a közönség már ismeri az Útvesztő minden út című dalt. A japán előadásra írtuk, s végül ezt a dalt Kerényi Miklós Gábor is átvette Pesten. Németországban és Ausztriában az Elisabethben még soha nem hallották a nézők, s most új szöveggel került be a darabba, méghozzá duettként. A dalt Elisabeth és a Halál énekli az új szöveggel. A dal címe "Rondo - schwarzer Prinz" lett.

Hallgass bele!


Ez a magyar előadásban is így fog szerepelni?
Nem, ez csak a bécsi előadásra készült.

Olyan hírek is napvilágot láttak, hogy az Elisabethen több szerzővel együtt dolgoztak. Ebből mi igaz?
1980-ban kezdtem Amerikában filmzenékkel foglalkozni és egy év múlva megkérdezett Michael Kunze, hogy nem írunk-e együtt egy musicalt. Ekkor került szóba az Elisabeth, s elkezdtünk dolgozni, de időközben Los Angelesben is megindult a karrierem és sajnos nem maradt időm az Elisabethre. Michael nagyon csalódott volt, de a szerződéseim már alá voltak írva a Los Angelesben vállalt munkáimra, amelyek időközben több munkával jártak mint hittem, és tudtam, hogy egy musicalt nem lehet így összerakni. Mivel Michael mindenképpen szerette volna az Elisabethet megcsinálni, így arra kényszerült, hogy mással dolgozzon. Egy olasz szerzővel kezdett el dolgozni a darabon, azonban pár éven belül kiderült, hogy ez az együttműködés nem pontosan abba az irányba haladt, mint ahogyan azt Michael szerette volna. A feleségem viszont mindig is úgy gondolta, hogy ezt a darabot nekem kéne megírni és nagyon szerette volna, hogy dolgozzak ezen a felkérésen. Mónika egyébként világszerte ismert hobbitörténész Elisabeth témában. Miközben én Los Angelesben dolgoztam Mónika itthon volt a gyerekekkel és rendszeresen találkozott Michaellel is, s folyamatosan beszéltek róla, hogy hogyan is lehetne megoldani, hogy újra elkezdjek dolgozni az Elisabethen. Végül másodszorra is ígéretet tettem Michaelnek, hogy megcsinálom az Elisabethet, s akkor ő félretette azt a munkát, amelyen az olasz szerzővel dolgozott. Ugyanakkor a feleségemnek elmondtam azt is, hogy ha ezt elvállalom, akkor a hollywoodi karrieremet ott kell, hogy hagyjam, és így lehet, hogy a család egzisztenciáját veszélyeztetem. Azt mondta, hogy nem aggódik, így elkezdtem újra az Elisabeth-el foglalkozni. Szerintem ezt a sors hozta így, mert a hollywoodi élet engem sok mindenre megtanított és azt hiszem ennek így kellett történnie.

Az Elisabeth nem egy tipikus Broadway darab és mégis világszerte siker. Nem merült még fel az ötlet, hogy a darabot angol nyelven is bemutassák, esetleg a West Enden vagy a Broadwayon?
Az utóbbi 20 évben többször is beszéltünk Michaellal és a bécsi színházzal is erről. Pláne miután egyre nagyobb nemzetközi siker lett a darab. Kaptunk ajánlatot egyetemektől, akik átdolgozták volna a musicalt, azonban mi erre azt mondtuk, hogy ez nem egy workshop musical, hanem egy kész darab és nem akartuk így odaadni. Ami a Broadwayt és a West Endet illeti, onnan még nem volt senki, aki komolyan érdeklődött volna a darab iránt. A Rebeccára készülünk New Yorkban és a készültünk vele West Enden is, s ezalatt megtapasztaltuk, hogy se Londonban, se a Broadwayn nem néznek ránk európaiakra túl nagy szimpátiával, egy új musical bevezetése kapcsán. Az amerikai hozzáállás részben érthető is, hiszen a musical műfaját ők a saját "találmányuknak" tartják, ami azért nem teljesen igaz, hiszen a musical nagyapja az operett, ami mégiscsak Európából származik. Sőt a legnagyobb sikerek is sokszor Budapestről és Bécsből indultak. A nagy tehetségeink kivándoroltak Amerikába és ott az amerikai zenei benyomások hatására alakult és formálódott ez a zene és műfaj, s megszületett valami új, ez lett a musical. Michael és én azonban soha nem is gondoltunk azon, hogy "amerikai" musicalt írjunk, hiszen azt ők nagyon jól csinálják, sőt a legjobban. Mi, a mi eszközeinkkel akartuk Sissy drámai életét megmutatni.

Legendák szólnak arról, hogy egy-egy dalt személy szerint egy-egy színésznek írt. Valóban egy-egy dal direkt egy színésznek készült?
Igen, például a Hogyha kell egy tánc című dalt direkt Uwe Krögernek és Pia Douwesnek készült, arra a szezonra Essenbe. Az Útvesztő minden út című dalt a japán előadásban Ichiro Maki számára írtam. Ő játszotta a Takarazuka előadásában a Halált és pár évvel később a Toho produkció előadásában ő játszotta Elisabethet.

Hamarosan folytatjuk!
A folytatásban kiderül, hogy a eredetileg kiről szerettek volna musicalt írni Elisabeth helyett. Illetve a Rebecca kapcsán is kiderül melyik előadás milyen extra dalt kapott és azok miről szólnak. Sőt megtudhatjátok azt is, hogy milyen új musicalen dolgozik a szerző.
Akik kedvet kaptak az Elisabeth musicalhez azoknak jó hír, hogy a bécsi előadásra ide kattintva lehet jegyeket vásárolni. A budapesti előadásokra is árulnak még jegyeket! Online jegyvásárláshoz kattintson ide! További jegyek ide kattintva!



 

CSATLAKOZZ HOZZÁNK


Neked ajánljuk
AJÁNLÓ
HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Ha feliratkozol hetente elküldjük neked a legfrissebb cikkeket.

Neved*:
E-mail címed*:
 

EZT OLVASTAD

Médiaajánlat   Impresszum - kontakt   Adatvédelem   © Minden jog fenntartva - Musicalinfo.hu 2006-2024